Potkukelkkailua ja -lautailua

26.5.1998

Potkukelkkailua on Suomessa harrastettu kilpailumielessä viime vuosisadan vaihteessa ja pienen tauon jälkeen jälleen 1980- luvulta lähtien. Suurinta edistystä tapahtui viime talvena, kun Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa, potkukelkkailun mekassa, Multialla järjestettiin ensimmäisen kerran potkukelkkailun maailmancup. Ennen tätä maailmanmestaruuskisoja järjestettiin joka vuosi sekä Multialla että Geilossa Norjassa.

Potkulautailu sitä vastoin on vielä melko uusi laji Suomessa. Esimerkiksi Hollannissa tätä lajia on harrastettu 1970- luvulta lähtien ja Tsekissä jo 1960- luvulta. Vaikka meillä Suomessakin on ollut omatekoisia puisia potkulautoja koko 1900- luvun ajan, niin potkulautailu kilpailumielessä on herännyt vasta 90- luvulla potkukelkkailijoiden johdattelemana.

Potkulautailua harrastavat Suomessa lähinnä potkukelkkailijat, juoksijat, suunnistajat ja triathlonistit. Muut eurooppalaiset potkijat ovat enemmän keskittyneet omaan lajiinsa eli potkulautailuun.

Potkiminen sopii erityisen hyvin juuri juoksijoille ja tietysti myös potkukelkkailijoille. Potkiminen kehittää monipuolisesti koko vartaloa, josta lähinnä jalkojen lihaksia, reisiä ja pohkeita, sekä keskivartalon lihaksia, vatsaa ja alaselkää. Tästä johtuen potkulautailu sopii hyvin tavalliselle kuntoilijalle ja lähes jokaisen lajin oheisharjoitteluksi. Harrastajat ovat todenneet potkulautailun olevan paljon monipuolisempaa kuin esimerkiksi tavallisen polkupyöräilyn. Useat potkijat asuvat kaupungeissa ja he ovat huomanneet potkulaudan ( erityisesti kickbike) soveltuvuuden kaupunkiliikenteeseen, jossa tulee paljon pysähdyksiä liikenteen takia ja joutuu kulkemaan suuressakin ihmisvilinässä. Potkulautailija käsitetään jalankulkijana.

Potkulauta, kickbike, sidewalker, autoped, kolopetska...

Suomen potkulautailusta puhuttaessa välineeksi käsitetään usein kickbike. Vaikka nimestä voisikin luulla tuotetta amerikkalaiseksi, niin se on kuitenkin täysin suomalaisen suunnittelema, mutta valitettavasti vielä ulkomailla valmistettava pyörä. Usein ihmiset eivät vielä tiedä, mikä on kickbike ja se on selitettävä heille. Sitä on vaikea suomentaa, sillä suora käännös eli potkupyörä usein käsitetään lähinnä mummojen ja pappojen käyttämäksi ESLA:n potkukelkaksi, jossa on pyörät. Tämän takia usein puhutaan vain potkulaudasta, joka sekin antaa vanhahtavan kuvan tästä modernista potkuvälineestä.

Kickbikessa on 28 tuuman eturengas ja 23 tuuman takarengas ja sillä pystytään saavuttamaan noin 30 kilometrin keskinopeus (noin 10 prosenttia hitaampi kuin polkupyörä). Tämä eroaa kilpailevasta saksalaisesta, myös tehdasvalmisteisesta mallista, sidewalkerista juuri renkaillaan ja kaarevalla rungon muodollaan. Sidewalkerissa etu- ja takapyörä ovat samankokoiset ja se muistuttaa muutenkin muodoltaan samanlaista, kylläkin pienempää, hollantilaisten omaa autoped- mallia. Tsekkiläisten oma malli kolopetska taas on vielä pienempi kuin hollantilaisten, jotka nykyään käyttävät kilpailuissa enimmäkseen kickbikea. Kolopetska muistuttaa harhauttavasti lasten potkulautaa pienen kokonsa takia, mutta sen paino ja rakenne kertovat toista. Kotitekoisissa kolopetskoissa ja autopedeissä käytetään 12.5 tuuman renkaita.

Kauden avaus Tsekeissä

Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna Suomen huippuihin kuuluvat potkulautailijat Esa Mononen, Ilkka Koppelomäki ja Hanna Markkula sekä neljä hollantilaista huippupotkijaa olivat avaamassa potkukautta Tsekeissä ja samalla he tutustuivat paikallisiin kollegoihinsa. He osallistuivat tsekkiläisten omaan potkulauta cupin, Rollo cupin, ensimmäiseen osakilpailuun. Kisa käytiin itäisessä Tsekissä Zlinin kaupungissa hollantilaisille täysin vieraalla vuoristoreitillä, joka koostui pelkistä ala- ja ylämäistä.

Tsekkiläisten osakilpailut koostuvat viikonlopuista, jolloin ensimmäisenä päivänä on pitkä kisa (nyt 26 km) ja toisena päivänä pikakisa ( 8 km). Kisamatkat vaihtelevat tavallisesti alle kymmenestä kilometristä muutamaan sataan kilometriin asti.

Pitkä kisa käytiin 13 kilometrin reitillä, josta löytyi usean kilometrin jyrkkiä ylämäkiä ja vastaavasti vauhdikkaita alamäkiä, joissa nopeus parhaimmilla oli yli 80 kilometriä tunnissa. Ensimmäisenä päivänä potkuvoittoon ylsivät hollantilainen Andre Visscher seitsemän sekunnin turvin ennen tsekkiläistä Jiri Esneriä. Viime vuoden nuorten potkulautailun Eurooppa cupin voittaja Ilkka Koppelomäki (Multia-Team) oli kolmas ja Esa Mononen ( Ketkupolkka) kuudes. Naisten sarjaa hallitsi suveneeristi, kuten talvellakin potkukelkkaa, Ketkupolkan Hanna Markkula voittaen lähes kuudella minuutilla tsekkiläisen Lenka Fiedlerovan. Keskinopeus miehillä kisassa oli reilut 25 kilometriä tunnissa, joka on melko kova maastoon nähden.

Suomalaisittain melko aikaisin startattiin toisen päivän sprinttikisa, joka potkittiin osittain edellisen päivän reitillä. Nyt ratana oli neljän kilometrin reitti, joka koostui pitkästä alamäestä ja ylämäestä, sekä loppu laskusta. Miehissä oli Jiri Esnerin aika näyttää kolopetskan nopeus ylämäessä ja näin kickbikeilla potkivilla Andre Visscherillä ja Ilkka Koppelomäellä ei ollut mitään sanottavaa, vaan heille jäi toinen ja kolmas tila. Naisten sarjaa hallitsi jälleen Hanna Markkula ja hänestä tuli viikonlopun kaksoisvoittaja.

Tuloksia:

Miehet 26km

1. Andre Visscher, Hollanti 1.00.50, 2. Jiri Esner, Rollo Club Zlin (Tsekki) 1.00.57, 3. Ilkka Koppelomäki, Multia-Team 1.03.30, 6. Esa Mononen, Ketkupolkka 1.07.25

Naiset 13km

1. Hanna Markkula, Ketkupolkka 34.28, 2. Lenka Fiedlerova, VKK - a (Tsekki) 41.20, 3. Peterina Vid Molen, Hollanti 43.20

Tuleva kisakesä

Kesällä -97 Euroopassa järjestettiin ensimmäinen potkulautailun Eurooppa cup Saksassa, Hollannissa ja Suomessa. Jatkoa tälle seuraa tulevana kesänä, kun kesäkuun alussa järjestetään kesän ensimmäinen Eurooppa cupin osakilpailu Hollannissa. Tämän jälkeen kisoja on ympäri Suomea ja Eurooppaa, joista merkittäväksi voidaan ainakin laskea avoin

Eurooppa cupin osakilpailu Helsinki City Marathonin yhteydessä heinäkuun lopulla. Kisoista ja tuloksista löytyy tietoja mm. internetistä: www.jyu.fi/~antleht/.

Ilkka Koppelomäki

Multia-Team