Ketkupolkka ry:n ja potku-urheilun pää-äänenkannattaja

K e p o s t i



Potkupostia Ketkupolkka ry:n jäsenille , helmikuu 1996

Sparksporten i medvind

Sparkföreningen Ketkupolkka försöker hederligt följa Viktor Balcks traditioner och göra sparksporten känd både vinter- och sommartid. Föreningens viktigaste uppgift är att främja sparkkulturen på ett mångsidigt sätt.

Sparkstöttingen och sparkbrädet Kickbike skall göras allmänt kända som fortskaffningsmedel, först hemma i Finland och i Norden och senare i hela världen.

Ketkupolkka fortsätter att främja sparksportens utveckling som tävlings- och elitidrott utan att glömma motions- och friluftsverksamheten. Det har funnits tävlingsverksamhet i Finland i tio år och genen har berömvärt synts i massmedierna. De största mediamagneterna har varit de traditionella VM-tävlingarna i Multia och den stora sparkgestalten Hannu Vierikko.

Den finska sparklandslaget gjorde också en jättefin PR-insats för sparksporten i OS i Lillehammer 1994. Lika så gjorde landslaget stora framgångar i gatu-VM i Geilo 1996 och 1997. Sparksporten har kanske en ännu ljusare framtid som en världsomfattande sommargren då de nya "high tech" Kickbike sparkbrädena kommer ut på marknaden.

Den moderna sparkidrotten har lokaliserat sig till mellersta Finland och Helsingfors. Den klassiska sparkidrotten vid skelskiftet har sina starka rötter i Sverige och det finlandssvenska kustområdet. Ketkupolkka önskar och hoppas att de här fina finlandssvenska sparktraditionerna skulle återupplivas.

Ketkupolkka önskar att sparksporten skulle utvecklas till toppidrott också i Sverige och Norge, där det finns lika bra eller till och med bättre naturliga möjligheter för att utöva tävlingsidrott på spark än i Finland.

För vem passar sparksporten ? Sparksporten passar för alla. Orienterarna har hittills varit den största gruppen av dem som har utövat sparksport. Det har också vuxit upp en ny sparkargeneration som har sparksport som sin huvudgren. Med hjälp av sparkandet går det bra att ersätta löpträning då det inte går attträna på grund av hala vägar och då det inte finns snö för skidåkning. Rörelsemönstret i sparktekniken är sådant att att det passar bra som träningsform också för cyklister och triathlonister. Man kan träna allt från snabbhet och styrka till balans och långvarig uthållighet på spark. Tävlingssträckorna är från 200 m till 100 km.

Man måste själv uppleva den frihetskänsla som sparkandet ger: farten, tystnaden, känslan av fästet under spikskon då den biter i isen, styrkan och den fria rörelsen.

Ville

Kepo iski taas Geiloon

Maailman pisimpään yhtäjaksoisesti järjestetyt, Kepolaisten tiedossa olevat potkukelkkailun MM-kisat, järjestettiin Lauantaina, tammikuun 25. päivänä, Norjan Geilossa 15. kerran.Gatubana-VM: ien nimellä ainakin Suomessa kulkevissa kisoissa on perinteisesti ollut kova taso. Mukana Norjalaisia hiihtäjiä ja juoksijoita, vaan ei juuri potku-urheiluun päätoimisesti keskittyviä kavereita.

Kovan potkuharjoittelun vaikutuksesta todettakoon, että Handen ensimmäinen Geilon reissu -93 tuotti uuden rataennätyksen. Edellinen oli kolme minuuttia (>10%) heikompi ja silloin vielä huippukunnossa olleen Pål-Gunnar Mikkelsplassin nimissä.

Tällä kertaa matkattiin puolustamaan viimevuotista mainetta ja ehkä vielä nöyryyttämään Norjalaisia hieman lisää. Olihan joukkue paras mahdollinen.

Naisten sarjaan osanottajia ei ollut. Ei Kepon, eikä sitten Norjalaistenkaan toimesta. Miehistäkin jänisti viime vuoden lähes kymmenestä Skandinaavista koko joukko lukuunottamatta Norjan potku-urheilun kuningasta Tore Bjerkheimia, joka väkisin raahattiin lähtöviivalle Kepolaisten toimesta.

Mestari loisti jo viivalla, norjalaiset poissaolollaan.

Edellisenä iltana parhaasen katseluaikaan Norjan Kolmosteeveen välittämä Suomen joukkueen valmistautumisohjelma ja Handen henkilökuva taisivat tipauttaa kilpailijat maankamaralle, kuntosarjaan. Osanotto kuntosarjassa olikin tänä vuonna ennätyksellistä.

Väiski kuvasi vauhdissa TV-kuvaajan Hannun vauhdissa.

Kilpailua edeltävä päivä käytettiin siis kuvauksiin ja kilparataan tutustumiseen. Rata olikin tällä kertaa Perinorjalaiseen tapaan Vaativa. Suomalaisten kevlar-titanium-komposiitti-ufo-kelkoista syvästi järkyttyneenä olivat järjestäjät vetäneet reitin niin, ettei voittoa ratkaistaisi kelkoin, vaan potkuin.

Geilon keskustasta laskeuduttiin ensimmäisten satojen metrien aikana noin 30 metriä alustana hiekoitettu tie. Tälle välille osui kaksi 90 asteen kulmaa, joiden kohdalla Norjan ykkösteevee odotteli kuperkeikkoja. Edellisenä päivänä mäen jäädytyksellä uhkailleet järjestäjät olivat tulleet toisiin aatoksiin paikallisen vakuutusyhtiön edustajan kanssa neuvoteltuaan. Tasapainonsa menettivät ainakin Tore, Ville ja Alpo. Hannu tikkasi kolmenkymmenen kelkanmitan raon muihin. Kooste esitettäneen paikallisen urheilumakasiinin kevennyksenä Trondheimin MM-hiihtojen aikaan.

Jalasten hiouduttua jatkettiin pari kilometriä järven rantoja seurailevaa tasaista pakkaslumista latupohjaa pitkin. Kaikkihan tietävät, että jalaksen lopullisella hienohionnalla on tällaisissa olosuhteissa ratkaiseva merkitys. Perinteisen hiihtoon keskittynyt Tore karkasi ladulla leikittelevän helposti pääjoukolta, ja otti kakkospaikan vakaana tavoitteenaan Hannun kelkkailudynastian kukistaminen. Taaempana aloittivat Ville ja Väiski raivoisan taistelun Tomaksen joutuessa seuraamaan tilanteen kehitystä heidän kannoillaan.

Kisan kolmas osuus oli kuitenkin, suomalaisten kovasti ylistettyä jääkelkkailun vauhtia, vedetty järvelle, josta tuntureilla alati puhaltava tuuli oli lakaissut suuren, sileän luistinradan. Toren välineenhallinta ei riittänyt näin vaativiin olosuhteisiin. Yksi kerrallaan ohitti Suomen joukkue kaatuilevan norjalaisen.

Hannun kiskoessa lisää etumatkaa ja Alpon varmistellessa toista sijaansa täydellä teholla muuttui Väiski edellisen päivän varovaisesta liukastelijasta jääkenttien kauhuksi. Ville kykeni vain vaivoin pysyttelemään peesissä, mutta Tomas joutui kerran, pari kaaduttuaan potkimaan omia potkujaan. Seitsemän kilometriä jäätä pitkin ja Hannun etumatka oli minuutin luokkaa. Kakkosena Alpo, josta pari sataa metriä Väiskiin ja Villeen. Tomas oli noussut neljänneksi jääosuuden loppuvaiheilla Toren kanssa käydyn henkien taistelun voittaneena.

Lopuksi takaisin latupohjaa pitkin ja kultasannalla sannoitettu Geilon raitti odotti voittoisia suomalaisia. Toren puhti ei enää riittänyt loppuradalle, vaan Tomas tipautti miehen kelkastaan. Ville peesaili viekkaasti Väiskiä loppunousun juurelle, kun ei kovempaakaan päässyt, ja nykäisi kesäharjoittelunsa turvin Alppitekniikalla vastustamattomasti ylämäkeen.

Hannu teki vielä lisää eroa, vaikkei olisi kipeältä kylkiluultaan halunnutkaan riuhtoa. Moottorikelkalla liikkunut TV:n kameramies ei näet antanut armoa, vaan piti kärkimiehen jatkuvasti kuvassa. Yritä siinä nyt sitten höllätä tahtia.

Tulokset järjestäjien mukaan:

Miehet 13,5 km

1. Hannu Vierikko Suomi 29.40
2. Alpo Kuusisto Suomi 31.10
3. Ville Vickholm Suomi 31.47
4. Väinö Nurvo Suomi 32.00
5. Tomas Porthin Suomi 32.45
6. Tore Bjerkheim Norja 33.20

Omakohtaista matkan mittausta ei suoritettu, mutta voidaan olettaa 12,5 km olevan lähempänä totuutta.

Jäljellä olevat matkapäivät kulutettiin palautteluun, tunturivaelluksiin, kuuden tunnin lenkkeihin, kelkanpilkkomiseen, Jarvansalo-liiton nopeusennätysten kilvanrikkomiseen ja pimeän ajan jääpurjehdukseen, missä yhteydessä Tomas suoritti puolihyväksyttävästi Kepokasteen.

Bjerkrheimille myytiin kelkka, joten toimintasuunnitelmaa Norjan kilpakelkkailijoiden lannistamiseksi kuntosarjaan ei noudatettu aivan viimeisen päälle. Tätä onkin yritettävä paremmalla onnella Ruotsissa.
(Kepon kakkosjoukkueen voimin 15.2. Uumajassa ja 16.2. Hammarstrandissa - toim. huom.)

Niin, ehkäpä multialaisetkin jättävät harrastuksensa huomatessaan kepolaisten ylikäymättömän ylivertaisuuden. Ja sitten tietysti kesällä hollantilaisten kimppuun...

Alpo

Kelkkailu kelpaa urheiluksi jo suurelle yleisöllekin. Uutinen 9.2. Helsingin Sanomien urheilusivuilla.

Orgastiska sparkupplevelser på is och i terräng

Vasatrakten har varit i år ett paradis för sparkåkaren. Man har kunnat åka spark på fina osandade skogsvägar i Sundom där det finns för Österbotten så otypiska höjdskillnaden och terräng. En uppförsbacke på 1,2 km för backintervaller på spark ger blodsmak i munnen och höjer pulsen över 180. Backen ger sparkåkaren fina möjligheter till tuff mental hårdträning. Uppförsbacken lämpar sig vid det brantaste stället ypperligt för träning av hoppbyte. I Sundom finns det tiotals kilometer med skogsvägar som lämpar sig utmärkt för mångsidig sparkåkning i Österbottnisk skogsnatur.

De senaste veckorna har varit en dröm för sparkåkaren, då man har fått njuta av havsisen. Man har kunnat utnyttja isen som en rutt till åarna som går till Solf och flygfältet närä gamla Vasa. Isen på åarna har varit de senaste dagarna speciellt bra. Spegelisen har gett möjlighet at uppleva med issparken som har 0,8 mm:s medar, någonting som man väl kan kalla "ORGASTISKA" sparkupplevelser på naturis. Med "HÄSTSPARKAR", d.v.s. sparkar med full ansats, kan man lätt nå en fart som är över 30 km/h känslan av det långa glidet vid varje enskilda spark, samt farten och helhetsupplevelsen går inte att beskriva i ord. Var och en måste uppleva den själv.

Med en bra isspark behöver man inte vara rädd för vakar och ojämnheter. Hannu Vierikkos välgenomtänkta sparkkonstruktioner ger oss möjlighet till full njutning och avslappning. Man har utvecklat stöttingen med hänsyn till tävlingsåkning men stöttingen lämpar sig mer än väl också för motionering.

Stöttingens höjd går att justera lika lätt och på samma sätt som på en cykel. Medarna bör väljas för rätt ändamål: smala 0,8 mm:s medar för is och vanliga 5mm:s medar för snöiga och hårda vägar. Man får inte glömma spikskor heller. OM man glömde dem vore upplevelsen den samma som om man skidade klassisk stil utan fästvalla och stavar.

Kepostin kaksikielisyydestä vastaava Ville vetää letkaa 1996 legendaarisella Viktor Balckilla.

Talvikelkkamallisto

Täksi talveksi on rakennettu nollasarja uudesta huippukelkasta. . Kelkkaa valmistaa Esla ja sen testauksesta vastaa Kepon ydinporukka. Kunnon kilpakelkka sopii myös kuntoiluvälineeksi sekä monen muun urheilulajin harjoitteluun.

Kepohintaa moiselle värkille kertyy 700,- normaalijalaksella ja 500,- lisää jääjalaksen kera, joka toimii vaihtoperiaatteella. Talvikelkan voi tilata suoraan Kickbike oy:stä Hannulta p. 3883231.

Kelkan nimikilpailu on julistettu juhlallisesti jo viime Kepostissa Puhiksen Palstalla:

Nimeen on vielä toki mahdollista vaikuttaa, joten julistan täten uuden sarjan Kepon mestaruuskisoihin: keksi urheilukelkalle nimi ! Laitetaanko "Ketkupolkka", "Before Bastu", "After Öl" vai kirjoitetaanko suosiolla pötköön

Jäähän iskeviä ideoita kaivataan edelleen. Tämänhetkinen kilpailua johtava ehdotus on "Flying Finn", mutta sellaisella potkuttelijat varmaankin diskataan ammattilaisina Ruotsin kelkkakisoissa.

Keponakka

Kaikki Kepon kaverit ja satunnaisemmatkin potkuttelijat ovat tervetulleita kaikkiin kepotapahtumiin aina ja kaikkialla ilman eri kutsua tai kehoitusta.

Merkkipäiviä

14.2. Kepo on ystävä.

17.2. Väinö Nurvo 40 vuotta. Onnea Väiskille !

Ilmoita merkkipäivistä ja tapahtumista toimitukselle!

Kepo saa vieraita Hollannista

Ystävyyseuramme Selles SVK:n huippupotkulautailijat Thijza Brouwer ja Andre Visscher saapuvat Multialle ottamaan tuntumaa jäähän ja jalaksiin.

Lähempänä asuvilla ei siis voi olla tekosyytä jäädä pois Multialta. Koe potkutellen juhlakisojen nostalginen tunnelma ja ketaraa kihelmöivä jännitys !

Hannu Vierikon 10v. taiteilijajuhla

Juhlallisin potkuin 22.3. Saa nähdä pystyykö vanha mestari juhlimaan Kuhmossa 1987 alkanutta katkeamatonta voittoputkeaan vielä kauden päätyttyäkin. Tiedustelut Einari Vierikko p. 3883231.

Pikamatkan potkukelkkasuunnistus

Pikamatkan avoimet Kepon mestaruuskisat Vantaan kortteliviestin yhteydessä Ilolan koululla klo 9 alkaen. Maastoon pääsee myöhemmminkin mutta keli pehmennee päivän mittaan. Tied. Esalta p. 542213.

Kepon mestaruuskisat

Yksi kierros kovaa Malmin lentokentän ympäri. Yhteislähtö kello 15. Rikkoutuuko reittiennätys 13.20 ? Kisan jälkeen sauna & kepo.

Ketkupolkka ry:n kevätkokous

Kepon sääntömääräinen kevätkokous lauantaina 22.3.1997 klo 17 Vierikoilla, Alankotie 18 C.

Kisakalenteri lopputalvi 1997

22.2. Finlandia Ice Marathon, Kuopio

Esa Mononen 09-542213

email esa.mononen@karttakeskus.fi

 

1.3. Keskarin kelkkailu, Järvenpää

10 km (SM) jäärata (peruutus?)

Esa Perttu 09-2898335

 

1.3. Spark-VM, Arvika, Ruotsi

3 * 272 m viesti

Arvika-korpen fax 46-570-136 19

 

8.3. MM, Multia

200 m, 2000 m, 4 * 500 m jäärata

Ahti Halonen 014-755704

 

9.3. MM, Multia

maraton 42 km maastorata

Ahti Halonen 014-755704

Potkulautailun Eurooppa-Cup

Euro-Cup järjestetään ensimmäisen kerran kesällä 1997. Kesä-heinäkuun vaihteessa potkitaan Saksan ja Hollannin osakilpailut, ja kokonaiskisan voitto ratkaistaan elokuussa Helsinki City Marathonin yhteydessä järjestettävässä potkulautailukilpailussa.

Ketkupolkka tiedottaa

Kepostin toimituksen terveisiä

Kepostin varakeportterin apulaisen hanslankarina toimii paremman puutteessa tyhjäntoimittaja Esa, joka on luvannut toimittaa Kepostin yleisön pyynnöstä, vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Seuraava numero ilmestynee kuitenkin jo huhtikuussa englanninkielisen kansainvälisen potkulautailulehden liitteenä. Lehti muuten kaipaa osuvaa nimeä, parhaat ehdotukset palkitaan !

Toimita juttusi Kepostin toimitukseen viimeistään aprillipäivänä 1.4. kepon kulutushuippujen kurissa pitämiseksi mielellään sähköisessä muodossa ihan vaikka vaan dos-korpulla tai kEpostina.

Ketkupolkan jäsenmaksut 1997

Aikuiset 32 mk
Nuoret alle18 v. 6 mk
Kannatusjäsen 500 mk

Maksa tilille Merita 142650-82829

Keposti ei ehkä enää kolahdakaan (e)postiluukusta jos et suoriudu vaatimattomista jäsenvelvoitteistasi.

Muutosilmoitus Ketkupolkalle

- En maksa jäsenmaksua enkä halua jäsenpostia.
- Osoitteeni on muuttunut, kerron uuden.
- Haluan kEpostia, kerron sähköpostiosoitteeni.
- Haluan että kepo ottaa minuun yhteyttä.
- Haluan kepon jäseneksi.

Lähetä osoitteella esa.mononen@karttakeskus.fi
Esa Mononen, Aittatie 13 B 18, 00390 Helsinki



Kepon kotisivu